En ole liikaa tullut ajatelleeksi mainontaa ja sen aiheuttamia paineita. Toki siis olen tietoinen aiheesta, mutta selvästi tullut osittain sokeaksi. Yksi päivä katselin telkkaria ja mieheni tuli sohvalle viereen lukemaan. Jonkin ajan päästä mies tuskaisena puhisi, että "miten ahdistavaa on olla nainen?" Kysyin tietysti, että mitä kummaa hän tarkoittaa. "No, jokainen mainos painostaa ja provosoi naisia joko alitajunnan tasolla tai raa-asti". Ja aloin sen jälkeen oikein KATSOA mainoksia.

Todellakin. Minuakin alkoi ahdistaa, joskin ensin huomasin tuntevani itseni riittämättömäksi. Pitäisi olla sitä ja tätä ja sehän onnistuu tuotteilla X ja Y sekä vaatteilla Z ja D. Kun vaan muistat sitten olla oma itsesi ja käyttää tuotetta O!

Kyllähän sen tajuttoman täydellisyyden tavoittelun näkee jo kaikkialla. Ja me mennään halpaan. Tavan tallaajatkin muokkaavat kuviaan, jotta näyttää "paremmalta itseltään". Joka on todella surullista. Erityisen surullista on, että ihmiset eivät todellakaan tarvitsisi mitään muokkailuja.

Miksi esimerkiksi laiha on lähes synonyymi kauniille JA onnelliselle??

how-to-photoshop-women-to-be-skinny-and-

Ainut, joiden mainoksista olen aidosti digannut, on Dove. Erikokoisia, ikäisiä, värisiä naisia. KAUNIITA sellaisia.  Netissä on paljon vertailtu Victoria's secretin ja Doven kamppanjoita. Jep. Kuva kertonee enemmän kuin tarpeeksi.  Lisäksi on ollut juttua siitä, paljonko Victoria's secret muokkaa kuviaan, todella hoikkia tyttöjä on hoikistettu mm reisistä ja uumasta vielä lisää. Miksi???

Victorias-Secret-vs-Dove-women-normal.jp

En ole kuitenkaan naiivi. AINA mainoksia muokataan. Toki. Mutta se, millaisia malleja ja millaisen mielikuvan mainos luo, on aivan toinen asia. Vaikka tahtoisin sanoa, ettei mainokset ja muut vaikuta meikäläiseen, en voi sanoa niin. Ne vaikuttaa enemmän kuin ehkä tajuankaan.