"Miten sinun miehesi antaa sinun mennä tuollaisiin kuviin, vai antaako. Menet vaan?"

En tiedä monellako tasolla kysymys on häiritsevä. En minä kysy lupaa kuvauksiin mieheltäni, joten ei hän "anna minun mennä". Mieheni on varsin tietoinen kaikista kuvauksistani ja samaten hän on varsin tietoinen siitä, että kuvaus on kuvaus. Ei suhde. Ei väylä pettämiseen.

Ymmärrän, jollakin tasolla, että joidenkin mielestä on naista alentavaa, kun kuvissa nainen on pienissä vaatteissa. Itse en ole kuitenkaan koskaan tehnyt mitään sellaista, joka saisi oloni epämukavaksi. Jos joku alistaa jotakuta, niin nimenomaan nainen tallaisessa tilanteessa on se, jolla on valta. 

Oma parisuhteeni perustuu luottamukseen. Ja vaikka ns flirttailenkin kameralle, se ei tarkoita, että flirttailisin kuvaajalle. Ja vaikka flirttailisinkin, mitä sitten? 

Olen ollut naimisissa vuodesta 2006, yhdessä tietysti pidempään. Mieheni on alusta asti tiennyt tekemisistäni ja siitä, miten ehdoton olen mm pettämisen suhteen. Se, että olen joskus pienissä vaatteissa kuvissa, jotka näkee monet miehet, ei ole ongelma. Jos joku pitää minua kauniina, olkoon niin. Ei hän kuitenkaan ole uhka miehelleni. Jos tarkkoja ollaan, mieheni on tyytyväinen ja ylpeä minusta. Ja myönnän, että onnistuneet kuvat nostavat omaa egoa asteen ylemmäs, joka ei koskaan ole pahasta, kun mokoma on normaalisti niin kovin alhaalla.

En ole enää teinityttö, vaan aikuinen nainen. Minä itse päätän mitä teen. Toki, parisuhteessa keskustellaan kaikesta, mutta mallina keikkuminen on yksi harrastuksistani. Ja joskus siihen sisältyy korkeita korkoja ja moottoripyöriä. Joskus taas seison lumihangessa tanssiaispuku päällä. Ja vain kauniiden kuvien tähden.

Valokuvaus on minun silmissäni taidetta. Jokainen kuva on oma teoksensa. Luomistyö vain tapahtuu toisin, kuin esimerkiksi maalatessa. Vaikka varsinaisesti ei oltaisi kuvaamassa taidekuvia, on kuitenkin lopputuloksen oltava tasapainossa ja halutun tyyppinen.

Näytteliät jopa suutelevat toisia ihmisiä tehdessään töitä. Minä vain pyrin olemaa nätisti kameran edessä. Ja parhaimmat kuvat päätyvät myös mieheni kuvakansioon. Vaikka saakin ihailla minua livenä päivittäin.

IMG_0223-normal.jpg

Tämäkin kuva päätyi ukon tietokoneen näytölle. Ja eipä tässäkään kovin paljoa ihoa esitellä.