Reklamointi. Se on kuulkaa taitolaji. Itse nuorempana en kehdannut juuri koskaan reklamoida tuotteista, vaikka niissä olisi ilmennyt selvä vika tai esimerkiksi vaate meni pilalle pesussa.
Sittemmin olen opetellut palauttamisen jalon taidon. Näen kuitenkin usein ihmisiä, joilla on hieman taito hukassa, vaikka reklamoidaan aivan kaikesta.

Ensinnäkin ymmärrän varsin hyvin, jos ottaa päähän. Kyllä itsellänikin on pari kertaa ollut pinna kauniisti ilmaisten kireällä, kun on kengästä irronnut pohja tai tilattu tuote on totaalisesti väärä. Vuosia sitten tilasimme uuden sohvan ja se tuli väärän värisenä. Siitähän se riemu repesi. 
Silti tulisi muistaa, että huutaminen asiakaspalvelijalle ei auta asiaa lainkaan. Parhaassa tapauksessa jyräät itse itsesi ojaan. Olen pistänyt merkille, miten useissa liikkeissä saa paremmat korvaukset, kun reklamoinnin hoitaa asiallisesti menemättä henkilökohtaisuuksiin. 
Myös aivan tolkuttomien vaatimusten teko tekee sen, että mitään extraa on turha odottaa. 

Olen sivusta seurannut, kun hyvin äkäinen nainen reklamoi puserosta. Pusero oli kutistunut pesussa. Kävi ilmi, että rouva oli pessyt puseron ohjeiden vastaisesti, mutta silti hänelle oltiin valmiita vaihtamaan tuote uuteen samanlaiseen. Sehän ei käynyt. Rouva vaati rahojaan takaisin, sekä matkakorvauksia sekä ostos- että palautusmatkoilta. Ja aikaakin oli turhaan mennyt hukkaan. Ja kun näihin vaatimuksiin ei suostuttu vaati rouva saada keskustella päällikön kanssa. Päällikkö ei ollut paikalla, mutta rouvan tiedot otettiin ylös, jotta päällikkö voisi soittaa hänelle myöhemmin. Rouva vielä viimeiseksi vähätteli kassan osaamista ja asennetta. Haukkui tyhmäksi ja osaamattomaksi. Aikuinen ihminen!
Itse olin jonossa seuraavana, myöskin reklamoimassa. Jännästi homma meni paljon luistavammin, kun ei huutanut ja pysyi asiallisena. Sen lisäksi, että itse sain uuden tuotteen pilalle menneen tilalle, sain myös kympin lahjakortin. Jännä!

Eniten ihmetyttää, miksi monet asiakkaat menevät oikeasti assan iholle. Huutavat ja haukkuvat. Kenellekään ei jää moisesta hyvä fiilis. Ja kun ei se reklamoinnin syy juuri koskaan ole sen kassatytön/pojan vika. Toki, joskus tulee niitä inhimillisiä virheitä ja joskus oikeita emämunauksia, mutta huutaminen ja haukkuminen ei mielestäni kuulu kuvaan. Jos sama asia mokataan moneen kertaan, alkaa itsellänikin huumorintaju loppua ja ääni nousta, mutta suurin osa reklamointitapauksista on kuitenkin yhden kerran tapauksia. 

Itselläni olisi tuossa yksi pusero, joka kutistui pesussa melkoisesti. Harmittaa, mutta enpä taida sen kunniaksi mennä haukkumaan assaa pystyyn.