Selailin eri vaateketjujen nettikauppoja, facebooksivuja, twittertilejä etc. Ajatuksena oli siis päästä kiinni pre fall-mallistojen fiilikseen ja tehdä siitä oma postauksensa. Mutta jotenkin hukuin matkalla. Tuntui, ettei liikkeet enää erottuneet toisistaan ja en jaksanut innostua oikein mistään tai kenenkään ennakkomallistoista. 

Kun lukee liikkeiden kuvauksia itsestään, eivät ne juuri poikkea toisistaan. "Haluamme olla jokaisen naisen ensimmäinen valinta ostoksilla" "Olemme trendikäs ja tuore" "Haluamme rohkaista kaikkia ilmaisemaan itseään vaatteillamme" "Joka viikko uutuuksia!" "Uskomme kestävään kehitykseen" ..

Siis hetkonen. Uskomme kestävään kehitykseen, mutta uutuuksia tulee joka viikko? Jokaisella sesongilla ketjut pursuavat ns kertakäyttövaatetta. Siis sellaisia, jotka ovat edullisia, puhuttelevat esimerkiksi kuviolla ja/tai leikkauksellaan ja on stailattu näyttävästi mallinukelle/mainoskuviin. Toki, kauppaa siellä liikkeissä ollaan tekemässä, muutoin ei liikkeet olisi pystyssä ja ihmisillä ei olisi töitä. Mutta nyt jostakin syystä ahdistaa normaalia enemmän. 

Ketjujen mallistot muistuttavat vuosi vuodelta enemmän toisiaan. Samoja kikkoja ja värimaailmoja hyödynnetään kaikkialla, hieman muutellen kunkin liikkeen konseptin ja asiakasryhmän mukaan. Monilla ketjuilla on omat suunnittelijat, mutta miten vapaat kädet näillä ihmisillä todellisuudessa on? En usko, että jokaisen ketjun suunnittelijat innostuvat solmuhameista ja isoista kukkakuoseista samanaikaisesti. Ei. Isot muotitalot sanelevat pitkälle sen, mitä kullakin sesongille tullaan näkemään myös halpaketjuissa.

Kärsin kaiketi muotiähkystä. 
 

Seppälä

sepp%C3%A4l%C3%A4-normal.jpg

BikBok

bikbok-normal.jpg

Cubus

cubus-normal.jpg

Stockmann

stokka-normal.jpg

Benetton

benetton-normal.jpg

Gina Tricot

ginatricot-normal.jpg